Dry needling is een behandeling die wordt toegepast bij spierverhardingen. Deze spierverhardingen worden triggerpoints genoemd. Triggerpoints kunnen de pijn veroorzaken waar u last van heeft. Het verraderlijke is dat ze pijn op afstand kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld een triggerpoint in de nekspieren kan hoofdpijn geven en een triggerpoint in de schouderspieren kan pijn in de arm geven. Zo kunnen triggerpoints in het hele lichaam voor pijnklachten zorgen.

De behandeling is gericht op het doen verdwijnen van de triggerpoints. Dit kan door massage en rekoefeningen. Een nieuwe behandelmethode is dry needling. Hierbij wordt met een heel dun naaldje van 0,3 mm doorsnede zo’n triggerpoint aangeprikt. Door het aanprikken verliest het triggerpoint zijn spanning en verdwijnt uiteindelijk. Hiervoor zijn per spier meestal een aantal behandelingen nodig. Een voordeel van dry needling ten opzichte van massage is dat met dry needling de triggerpoints sneller verdwijnen.

Alhoewel het dezelfde naaldjes zijn als waarmee acupunctuur wordt gedaan heeft dry needling niets met acupunctuur te maken. We gebruiken slechts hetzelfde gereedschap. Een loodgieter die een hamer gebruikt is daarmee nog geen timmerman.

Dry needling is voor fysiotherapeuten in Nederland toegestaan omdat er geen injectievloeistof wordt toegediend. De naaldjes zijn niet hol maar massief.
Na een gedegen opleiding is bij het toepassen van dry needling het risico van het aanprikken van vitale organen, bloedvaten en zenuwen te verwaarlozen.

Waar?